MOLLES BILDER

13 september, 2011

Angarnsjöängen

Filed under: 150-500, Fåglar, Höst, Himlen, Kungsörn, Långt håll, Natur — Etiketter: — Molle @ 05:41

Angarnsjöängen ligger ungefär tre-fyra mil nordost om Stockholm City, i Vallentuna kommun.

Det är en våtmark vars vattennivå varierar med vädret. Varje vår stiger vattenytan dramatiskt pga snösmältningen och framåt sensommaren-hösten är vattennivån ganska låg, vilket skapar bra rastplatser för vadare etc. En restaurering av våtmarkerna 1992 antalet ökade häck- och rastfåglar markant både till numerär och artantal. Totalt har 250 fågelarter observerats genom åren.

I närheten av våtmarken finns en hällristning från bronsåldern samt runstenen U 211.
Vy från fågeltornet
Jag åkte dit tillsamans med Björn en söndagseftermiddag
Bilden tagen från fågeltornet
Fågelskådare
Såg en hel del fågelskådare i det härliga septembervädret
Gäss
Några enstaka gäss flög förbi till en början
Fler gäss
Men sen så verkade det som helvetet brutit loss
Alla gäss flög upp och for omkring som galningar fram och tillbaka
Kungsörn
Det visade sig att det hade kommit en Havsörn på besök som vi trodde att det var till en början
Men……det var en Kungsörn enl en fågelskådarexpert som kom förbi oss när vi satt och fikade
Vi fick se denna granna fågel ungefär en halvtimma innan den lämnade oss för andra mål
Björn fick se sin första Lärkfalk för året och jag en Kungsörn för allra första gången
Ja själva bilden på örnen är väl ingen höjdarbild direkt, svår fotat upp bland molnen på långt håll
Det där med bildredigering är inte min starka sida direkt ,kan inte ett smack egentligen
Men hade jag kunnat så kanske jag var en av sveriges bästa naturfotografer vem vet?
Okey nog om detta för det är ju själva upplevelsen live så att säga
För det här var en upplevelse utöver det vanliga och det är andra gången jag besöker Angarnsjöängen
Vilken bra söndag det blev/Molle

12 kommentarer »

  1. – Häftig bild på Kungsörnen, Molle !!!
    – Du låter lite som Terje, när du säger att du inte vet
    hur bildredigering går till….:o)
    Man vet aldrig vem man kan lita på….
    – Ha det så bra i Huvudstaden !!!
    Hälsar Farbror Henning och Blondin-Ida…:o)

    Kommentar av - I en annan del av skärgården... — 13 september, 2011 @ 12:09

    • Ja vem kan man lita på Henning
      Jag tror faktiskt att dom flesta bloggare inte klipper och Klistrar för att få till bra bilder
      Och som sagt bildredigering är inte min starka sida, försöker istället få till bra bilder från början
      Men…………oj vad många bilder som hamnat i papperkorgen

      Kommentar av Molle — 13 september, 2011 @ 16:47

  2. Hej Molle och tack för utflykten! Fina fåglar och tur med vädret, vad kan man önska sig mer? Jag gjorde ett försök att ljusa upp örnen litegrann, resultatet finns här: http://bjornholm.blogspot.com/2011/09/kungsorn-och-gragass.html

    Kommentar av Björn Nilsson — 13 september, 2011 @ 13:08

    • Tack själv Björn
      Vi får åka dit igen

      Kommentar av Molle — 13 september, 2011 @ 16:48

  3. Hej Molle!
    Vilken härlig utflykt du bjuder på här. Nu var det verkligen inte ”citybrus” utan riktig vildmark.
    Det är så fantastiskt när man träffar på örnar, det händer för sällan men när man gör det
    så blir man glad som ett litet barn (i alla fall jag)
    Mycket vackra bilder från er njutningsfulla tripp.
    Ha en fin dag!
    /Ingemar

    Kommentar av Ingemar Pettersson — 13 september, 2011 @ 15:18

    • hej Ingemar
      Jo jag blir också glad som ett barn
      Den där halvtimmen lever jag länge på

      Kommentar av Molle — 13 september, 2011 @ 16:50

  4. Hejsan…jag bor här ute…i Vallentuna…Jag tyckte att jag kände igen bilderna…

    Kommentar av Bengt — 14 september, 2011 @ 16:03

    • hej Bengt
      Skoj att du titta in……………..du det va ett tag sen, på bild och fototiden(Ning)
      Må väl/Molle

      Kommentar av Molle — 14 september, 2011 @ 16:53

  5. hej..
    Jag är intreserad av fåglar jag undrar hur man kan hålla reda på hane och hona på den bilden som helvetet har brutit lös ?

    Kommentar av dimman — 15 september, 2011 @ 20:22

    • Jaru dimman va säger man??
      Eller du kan kanske fråga diset?

      Kommentar av Molle — 15 september, 2011 @ 20:33

      • Eller haru vari på flaskan en vardag?
        Ja menar det ser du väl vilka som är vilka eller?
        Hanarna är dom som har rakaste benen
        Honorna är dom som har orakasde benen
        KLart som korvspad eller hur?

        Kommentar av Molle — 15 september, 2011 @ 20:52

      • Hej..
        Nu ser jag skillnaden nu har diset har lättat jag tänkte inte på det där med benen 🙂

        Kommentar av Dimman — 15 september, 2011 @ 21:58


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Kommentera-comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.